måndag 1 februari 2021

Familjen

familjen_hero

Familjen

Johanna Bäckström Lerneby

Mondial

2020

298 sidor

Uppläsare: Philomène Grandin

Den här boken får nog recenserat på två sätt. 

Det är alldeles uppenbart att det är en reportagebok. Journalisten Johanna Bäckström Lerneby har skrivit en bok om den familj som i detta nu, i Angered och Göteborg dominerar, som en maffia. Och hur samhället i form av socialtjänst, polisen, skola och närmiljön hanterar detta. Och hon gör det med journalistens ögon, med journalistens exakthet för detaljer och faktagranskning. 

Samtidigt har hon valt att lägga in fiktiva personer. Det vill säga, göra ett "hopkok" av berättelser från olika personer som hon fått till sig, haft kontakt med och som hon vill göra något med. Dessa olika personer har fått bli en person som får bära alla historierna.

Sett som reportagebok, historien och faktan hon beskriver, som är i detta nu (boken slutar i 2020) så är det fascinerande, intressant, skrämmande, upplysande.

Men om jag ser det som bok så tyckte jag att den var tråkig som litterär bok. Stelt skriven. Upprapande av namn som gör mig förvirrad. Mycket "namedropping". Vilket inte är konstigt om man ska hålla sig till fakta. Den hoppar hit och dit i tiden. Och jag får berättelsen från ett utifrån perspektiv. Vilket inte är konstigt - men...

Jag tycker det var intressant att läsa boken, för den handlar om min nutid och min närmiljö. Skrämmande, och intressant. Men jag tycker samtidigt att det litterärt sett var en synnerligen tråkig bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar