tisdag 16 februari 2021

Kodnamn Alice

Kodnamn Alice

Kate Quinn

Harper Collins Nordic

2018

592 sidor

Uppläsare Gunilla Lering

Jag blev lite förvånad när jag nu skulle skriva recensionen. Boken verkar vara utgiven på ett förlag som har koppling till Harlequin förlag. Vilket jag verkligen inte kopplade ihop den här boken med. 

Men det spelar inte så stor roll.  

Boken är en spännande roman om första och andra världskriget och ett kvinnligt nätverk av spioner. 

Vi börjar 1947 när Charlie, 19 år gammal åker med sin franska mamma från USA på väg mot Schweiz, för att "ta hand om problemet". Charlie är gravid och vet inte vem pappan är, vilket är skandal, förutom att hon är ung och ogift. Men Charlie har andra planer än sin mamma. Hon vill leta upp sin kusin Rose som hon tappat kontakten med och som försvunnit under andra världskriget. Till sin hjälp har hon en adress och ett namn. 

Så Charlie smiter från sin mamma, när de är i England på sin resa och hon tar sig till London och letar upp Eve. Eve visar sig vara en alkoholiserad kvinna med kort stubin och rysligt ordförråd samt en laddad Luger. Men hon visar sig också ha ett förflutet som spion under första världskriget och hennes demoner härjar med henne. När Charlie dyker upp, med sina knapphändiga ledtrådar, visar det sig att det kan finnas ett samband.

Så plötsligt befinner sig Charlie tillsammans med Eve och hennes skottske chaufför på väg mot Europa, för att leta. Charlie efter Rose, Eve efter sina demoner och hon har egentligen ett annat mål.

Boken är tjock och varvas med nutiden (1947), det vill säga efterkrigstiden och Eves dåtid (1915)  första världskriget och hennes tid som ung spion.

Boken är mycket spännande och jag kan verkligen rekommendera den för läsning. Jag har lyssnat på den och jag tycker om Gunilla Lerings berättarröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar