torsdag 17 augusti 2017

Min pappa Ann-Christine

Min pappa Ann-ChristineMin pappa Ann-Christine
Ester Roxberg
A Nice Noise (Wahlström & Widstrand)
Författaruppläsning
2014

Åke Roxberg är präst och kyrkoherde i en församling i Växjö stift. Han har tillsammans med sin familj med tre flickor varit missionär i Tanzania, där yngsta dottern Ester är född. Han är konservativ och vill inte viga homosexuella.

Det blir därför en väldigt stor överraskning när Åke Roxberg 2010 kommer ut som Ann-Christine. Det visar sig att Åke/Ann-Christine hela sitt liv känt att han/hon egentligen vill klä sig i kvinnliga kläder. Det är något han berättade för sin fru innan de gifte sig, men något han aldrig sedan levt ut. Tills plötsligt.

Berättelsen är Esters. Hur hon får reda på att hennes pappa vill klä sig i kvinnokläder, att han vill vara Ann-Christine och inte Åke och hur det påverkar deras förhållande. Vem är då plötsligt Ester? Har hon en pappa - eller vad har hon? Vart tog hennes pappa vägen?

Det är en mycket bra bok som lyfter de existentiella frågorna och de nära frågorna och de praktiska frågorna. Jag kan verkligen rekommendera den.

Men... jag skulle inte rekommendera den här uppläsningen. Ester läser själv sin bok. Men som smålänning så har hon svårt att säga "r" och även "s". Tyvärr stör jag mig på detta när jag lyssnar. Det säger antagligen mer om mig än något annat - men i bilen (där jag lyssnar) så blir det så påtagligt.
Däremot så avslutas uppläsningen med en författarintervju (gjord på ett kafé med en massa skrammel bakom - inte bra) och den intervjun var mycket bra och intressant.

https://www.svt.se/dokumentarfilm/vagen-till-ann-christine?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar