torsdag 21 januari 2021

Det saknas en färg på Dalis palett

Det saknas en färg på Dalis palett (ljudbok) av

Det saknas en färg på Dalis palett

Assar Andersson

Storyside (Ljudbok)

Uppläsare Gustaf Hammarsten

2019 

Jag har fått lära mig en ny genre med den här boken. Jag har troligen läst böcker med samma epitet förut, men det var första gången som jag såg en etikett på den. "Feelbad".

Anders har en sju-årig son som heter Leo. De två lever ensamma tillsammans eftersom Leos mamma och Anders fru Linda är död. Hon tog livet av sig eftersom hon hade en psykisk sjukdom. 

Livet håller precis på att återgå i någon slags normalt läge när Leo blir akut sjuk. Han visar sig ha en mycket svår form av leukemi och behandlingarna sätts genast in. Anders och Leo befinner sig på sjukhuset och livet har plötsligt fått ett väldigt kort perspektiv. 

Leo utsätts för svåra cellbehandlingar för att kunna få en transplantation. Men det går inte bra. Leo blir inte bättre och framtiden ser inte ljus ut.

Och Anders tar kontakt med en självmordsklink i Schweiz och boken slutar med att Anders och Leo åker dit tillsammans. Och sen är boken slut.

Hela boken berättas i en litet perspektiv. Det är tydligt att Anders och Leo inte har ett större umgänge, det är bara de. 

Men, nej, jag vet inte. Det var en gripande historia som också lyfter en mycket svår fråga med assisterat självmord. Är det rätt att ta sitt eget liv? Men frågan tas inte upp i boken egentligen.

Jag vet inte vad författaren egentligen hade för syfte med boken. Jag är tveksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar