måndag 4 februari 2019

Min historia

Min historiaMin historia
Michelle Obama - självbiografi
Forum
Uppläsare: Anna-Maria Käll
2018

Michelle Obama - hustru till amerikas president Barack Obama. Åtta år tillbringade det paret i Vita huset. Inga skandaler, inga intriger som vi kunde se utåt.

Michelle Obama är född samma år som jag - det är intressant, eftersom vi har vuxit upp under samma årtionden.

Hon berättar om sin uppväxt, ganska ingående, i ett vanligt arbetarhem. Med kärleksfulla föräldrar, där pappan dör 55 år gammal i sviterna av sin MS. 

Michelle berättar om sin skolgång, hur hon pluggar, sina pojkvänner, hur hon träffar Barack och deras historia.

Och det är verkligen Michelles historia vi får höra. Barack är en bifigur, som givetvis spelar väldigt stor roll och som påverkar.

Men det lyser igenom vilket kärlek de känner till varandra. Hur de tillsammans klarar vardagen, oberoende av hur den ser ut. Och om hur Michelle tog sig an jobbet som "First lady" i Vita huset.

Jag som älskar att se TV-serien "West Wing" känner att det här är nästan precis så. En president och en hustru som vill tjäna landet, som vill väl och som gör väl. Med förmågor och tillkortakommanden.

Ja, jag tycker det här var en bra bok, jag blev inspirerad av att läsa den och kan verkligen rekommendera den för läsning.

(Det här är en tjock bok. Om jag skulle lyssnat på den i normal takt så hade den tagit 19 timmar att lyssna på. Jag körde den på x1,5 så tog den bara 12 timmar. Det funkade)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar