söndag 17 februari 2019

Den hemliga kvinnan

Den hemliga kvinnan
Anna Ekberg
Massolite
Uppläsare Eva Röse
2017

Louise lever ovanpå sitt café på den lilla ön Christiansø, med sin sambo Joacim som hon träffade när hon kom för tre år sedan. Han är författare och kom till ön när han lämnade sin förra flickvän.

En dag dyker det upp en man utanför caféet och när han kommer in påstår han att han är Henric, make till Helene, som är Louise riktiga namn.

Och plötsligt befinner sig Helene hos sin familj, med två små barn, och i en för henne helt främmande miljö. Hon visar sig vara ägare till ett stort företagsimperium som hon ärvt och gör allt för att försöka komma ihåg vad som hänt.

Men det är mycket som inte stämmer. Vad gjorde Helene egentligen när hon tappade minnet och försvann från sin familj? Och vem är Louise, vars identitet hon tog? Frågorna hopar sig och det blir mer och mer skumt.

Det här var en välskriven och spännande deckare/thriller som var svår att lägga ifrån sig. Så jag kan verkligen rekommendera boken för läsning.

När jag skulle skriva om boken upptäcker jag att Anna Ekberg är en pseudonym för författarna Anders Rnnow och Jacob Weinreich.  Det är alltså två män som har skrivit boken. Det här upptäckte jag efter jag läst boken. Då går det alltid att fundera - om jag vetat det innan - hade jag tänkt olika om boken då? Och hur tänker jag om det efteråt? Ja, jag vet inte, kanske hade det spelat roll.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar