lördag 29 december 2018

Damkören i Chilbury

Damkören i ChilburyDamkören i Chilbury
Jennifer Ryan
(Månpocket) Forum förlag
2017
396 sidor

Det är precis i början av andra världskriget, våren 1940. I den lilla byn Chilbury som ligger i Kent i England har de flesta män dragit ut i kriget. I byn är kvinnorna kvar och kyrkoherden bestämmer sig för att lägga ner kyrkokören - det finns ju inga herrstämmor i kören.

Till byn kommer den färgstarka och karismatiska Prim och hon drar igång en damkör istället - inte utan protester från flera av kvinnorna till att börja med. Men kören kommer sedan att gå som en röd tråd genom allt som befolkningen i byn går igenom.

Genom de brev och dagboksanteckningar som vi får läsa (jag är inte så säker på att jag gillar det här sättet att skriva bok, det är något med berättarstilen som inte funkar för mig) så får vi möta de olika personerna och deras vedermödor under 1940. Genom glädje, kärlek, sorg och död. Och det är framförallt kvinnorna som vi får följa.

Det är en välskriven (trots att jag är tveksam till berättarstilen) och lättläst feelgoodroman som jag verkligen kan rekommendera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar