söndag 23 april 2017

Skynda att älska

Skynda att älskaSkynda att älska
Alex Schulman
Bonnier/Forum/Månpocket
2009
228 sidor

Alex Schulman skriver en bok om sin pappa -  en pappa som är gammal nog att vara hans morfar. Allan Schulman dör när han är 84 och Alex är 27 år.

Den här boken är en kärleksfull berättelse om Alex förhållande till sin far - en far som han älskar och beundrar. En far som älskar sina tre pojkar och leker med dem. Men Allan är gammal och när Alex är tio år inser han att hans pappa inte är som de andras.

Alex berättar om en barndom med mycket kärlek, men där skymtar också förbi det som inte fungerar så bra. Om vredesutbrott, om tabletter och om en åldrande man.

Boken är mycket en uppgörelse med en dödsångest. Både den som Allan Schulman hade och den som Alex Schulman bär på.

Alex Schulman berättar om en far som bryr sig om sina barn, som gör saker med dem. Men jag funderar på Allans övriga fyra barn. De finns överhuvudtaget inte i Alex berättelse. Det förvånar mig när det handlar om en kärleksfull far.

Här skymtar förbi en Gudstro - men den verkar inte ha gjort så stort intryck på Alex. Det finns ett mörker och ett tomrum som skriker "Se mig - det är synd om mig".

Jag tror eventuellt att jag skulle vilja läsa Alex Schulmans bok om sin mamma också för att få den fulla bilden.

Boken är självutlämnande, känslig - men jag vet inte riktigt. Den berörde mig inte som jag kanske trodde att den skulle göra. Jag kanske saknar hela bilden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar