måndag 28 december 2015

Ställ ut en väktare

Ställ ut en väktare
Harper Lee
Bonniers förlag
2015
284 sidor

Harper Lee har skrivit två böcker. Först skrev hon "Ställ ut en väktare" och sedan skrev hon "Dödssynden". Men det var "Dödssynden" som publicerades först. Och det är fram till i år den enda boken som givits ut av Harper Lee.

För boken "Dödssynden" har Lee fått Pulizerpriset och den räknas som en av Amerikas litterära klassiker.

Men nu har alltså "Ställ ut en väktare" publiceras. Tidsmässigt utspelar sig boken drygt 20 år efter den andra boken.

Scout, eller Jean Louis som hon heter, är 26 år och bor i New York. Hennes bror Jem är död. Atticus är 72 år och har svår reumatisk värk, men jobbar som vanligt i Maycomb Alabama.

Jean Louise åker hem på semester och upptäcker då att det har startats ett medborgargarde, för att värja sig mot de svarta. Och Atticus är en av medlemmarna i gardet. Jean Louise hela världsbild rasar samman och boken handlar om det dygnet när hon måste göra upp med sig själv och med sin pappa och det samhälle där hon vuxit upp.

Jag tycker att boken var lätt att läsa. Jag tycker den var spännande, men jag undrar om jag vet lite för lite för att förstå allt som händer och vad det betyder. Behöver jag ha en större förförståelse för att ta till mig allt i boken?

Det är inte längesedan jag läste "Dödssynden". Det är intressant att tänka sig att den här boken är skriven före. Det finns några kopplingar.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken till läsning också.

Läs min recension av "Dödsynden">>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar