onsdag 16 december 2015

Konsten att skapa en tjej

Konsten att skapa en tjej
Caitlin Moran
Bonnierpoket
2015
362 sidor

Jag tror inte jag är målgruppen för den här boken. Den handlar om Johanna Morrigan, 14 år, som bor med sin alkoholiserade och förtidspensionerade pappa, sin storebror, lillebror och de nyfödda tvillingarna samt mamma med en förlossningsdepression.

Johanna drömmer om att bli musikjournalist och hon lyckas förverkliga sina drömmar. Hon skapar sig ett alter ego som blir musikrecensent på en musiktidning.

Det jag retar mig på är hennes oförmåga att reflektera över det hon gör - utan att allt bara går ut på att göra andra till lags. På alla sätt.
Det är först mot slutet som boken (och tjejen) tar sig i kragen.

Som sagt, jag är nog inte målgruppen för den här boken eller så tänker jag helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar