onsdag 19 augusti 2015

Ödesgudinnan på Salong d'Amour

Omslagsbild: Ödesgudinnan på Salong d'Amour
Ödesgudinnan på Salong d'Amour
Anna Jansson
Norstedts
2014
334 sidor


Den här boken handlar om Angelika 48 år och som är änka. Hon har en frisörsalong mitt iVisby där hon också bor. Men hon är inte bara frisör - det är nästan som om frisöryrket är en bisyssla. Nej, först och främst är hon en äktenskapsmäklerska. Det finns två stolar i salongen - det är aldrig en slump vem du hamnar bredvid i stolen.

I boken får vi följa Angelica, hennes jobb med att para ihop rätt personer, sin egen längtan efter kärlek efter sju år som änka, hennes yngre manlige kollega, som hon lär att laga mat, hennes två systrar och grannarna.

Och mitt i alltihopa så dyker kärleken upp - eller är det en bedragare? Plötsligt är flera hus kapade på Gotland. Vem är det som gör det? Hur ska man kunna lösa detta?

Egentligen tycker jag det är en ganska banal historia. Det känns som om jag läser ett filmmanus till "sommarens stora romantiska komedi". Den har alla inslag. Å andra sidan, den är lättläst, den är feelgood, den slutar lyckligt. Jag kan mycket väl tänka mig att vi får se den på bio om ett tag.

Vill du ha något lättuggat och lättläst så rekommenderar jag den här boken. 

På slutet är det fullt med recept - det var ju ganska trevligt.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar