söndag 21 juni 2015

Gentlemen

Gentlemen
Gentlemen
Klas Östergren
Albert Bonniers förlag
432 sidor
1980

Detta är Klas Östergrens genombrott som tydligen är en modern pastisch på Strindbergs Röda rummet. Eftersom jag inte läst den boken så kanske jag missar hela grejen.

Denna bok uppfattar jag som en självupptagen skröna. Ett fantastiskt språk - men historien är så knäpp och ganska tråkig.

Jag förstår inte storheten i den här boken - men det säger troligen mer om mig än om författaren.

Klas Östergren har stol nummer 11 i Svenska akademin. Det är roligt för honom och för alla som gillar hans böcker. Jag tillhör tyvärr inte beundrarskaran av själva böckerna och historierna - men språket gillar jag som sagt.

2005 skrev Östergren en uppföljare på Gentlemen som heter Gansters - och båda dessa har filmats och släpptes hösten 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar