lördag 11 juli 2015

Här är jag nu

Här är jag nu
Karen Campbell
Lind&Co
2013
420 sidor

Deborah är en 40-åring ung, barnlös änka som håller på att ta sig ur sin depression efter makens sjukdom och död. Hon börjar arbeta som frivillig på flyktingmottagningen och går också in i ett mentorskap. Det blir den somaliske Abdi som hon blir mentor för. Abdi som har förlorat sin hustru när de flydde från flyktinglägret. Nu är han i  Skottland och söker asyl med sin lilla 4-åriga dotter Rebecca som har slutat att tala.

Under ett år får vi följa Deborah och Abdi under deras mentorstid.

Vartannat kapitel är skrivet ur Deborahs vy, vartannat ur Abdis. Jag vet inte riktigt om jag tycker att det greppet riktigt funkade. Jag har svårt att ta till mig att en vit, ung kvinna (författaren) riktigt ska kunna förstå hur en somalisk man som kommer från ett krigsdrabbat land med traumatiska händelser med sig, riktigt tänker. Där tycker jag inte boken höll.

Men oavsett detta så är det förhållandevis lättläst. Den är spännande. Den är varm - trots jobbiga och traumatiska händelser. Den tar ner det stora skeendet till en mänsklig, hanterbar och (nästan) fattbar nivå. Beskrivningarna av flyktinglägret, av hanteringen av flyktingarna i lägret och i Skottland är detaljerade och skrämmande. Förtvivlan över sakerna tillstånd i de stora lägren, med mutor, överfall, hopplöshet, och otrolig grymhet människor i mellan - de blir tydliga i boken.

Jag tycker absolut att boken är läsbar och jag kan rekommendera den.

Bokförlaget jämför boken med Little Bee, och jag kan hålla med om att det är samma sorts bok. Men jag personligen blev mer gripen av Little Bee.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar