söndag 13 juli 2014

Roten till det onda

Roten till det onda
Peter Robinson
Månpocket
1997
320 sidor

Jag tänkte att det var dags för en deckare nu, mitt i sommaren. På ICA hittade jag några billiga pocketböcker och därför började jag nu läsa Roten till den onda av Peter Robinson.

Boken handlar om polisen Banks och hans kamrater på polisstationen i Eastvale i Yorkshire. Samtidigt som de ska ta hand om det polisiära så har Banks det besvärligt med sin hustru som efter tjugo års äktenskap bestämmer sig för att de måste ta en paus.

Fallet som Banks och hans kollegor får är en ung man som hittas ihjälslagen i en mörk gränd. Det finns ganska få ledtrådar men ganska snart verkar det hela vara ett rasbrott. Och den unge mannen visar sig ha kopplingar till en rasistisk organisation. Och en av förövarna verkar vara en av Banks sons kamrater, som bytt namn från George och nu heter Mohammed.

Boken känns högaktuell - om det inte hade varit för att de inte har några datorer på stationen utan Banks kollega får gå hem för att söka på internet.

Det var då jag tittade efter när boken var skriven och upptäckte att den kom ut 1997.

Oavsett detta så var det en spännande och välskriven deckare. Som sagt högaktuell med de rasistiska inslagen.

Som en lättläst sommardeckare kan jag rekommendera den. Jag vet inte om jag har läst så många Peter Robinson, men som alla andra böcker där författaren skriver om samma poliser så inser jag att det finns en underliggande historia som en röd tråd genom alla böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar