måndag 21 april 2014

Lyckostigen

Lyckostigen Anna FredrikssonLyckostigen
Anna Fredriksson
Bonnierförlagen (Forum)
2012
365 sidor

Detta är Anna Fredrikssons andra roman. Den första Sommarhuset recenserade jag här>>

Lyckostigen handlar om Johanna, ensamstående mamma med två tonårsflickor, Agnes och Sara, som bor i en liten stad. Hon är behandlingsassistent och jobbar på ett boende med missbrukare. Hennes fd man Kalle bor i Stockholm och är tandläkare. Var tredje vecka kommer han ner och hämtar flickorna och har dem hos sig.

Kalle, som hellre vill stava sitt namn Calle, bor tillsammans med Fanny mitt inne i Stockholm. Han trivs med sitt nya umgänge av rika, lyckliga och framgångsrika vänner. För honom är framgång, karriär och pengar viktigt.

Så vinner Johanna plötsligt 20 miljoner kronor på Lotto och hennes och flickornas liv kan förändras. Och de gör en drastisk förändring. De flyttar från den lilla staden, där Sara blir mobbad och flyttar in i en vindsvåning i samma hus som Calle och Fanny bor. Johanna vill att Agnes och Sara ska träffa sin pappa mer.

Detta är en relationsroman. Om Johanna från den lilla staden, om Calle som flyttat därifrån och som bär med sig många minnen och upplevelser som han bara vill lämna bakom sig. Och om Fanny som är uppvuxen i Stockholm och har helt andra förutsättningar.

Dock upplevde jag den här romanen som rörig. Fredriksson drar i många trådar som liksom inte leder någonstans. Vi får till exempel en massa information som Formel 1 och om tandläkarjobbet som känns rätt irrelevant i sammanhanget. Det känns som om Fredriksson gjort grundlig research och sen så gärna vill använd alla denna kunskap. Men jag tycker inte det blir bra.

Det var en småtrevlig bok, men jag skulle egentligen inte vilja rekommendera den. Så bra tycker jag inte den var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar