söndag 23 augusti 2020

Från Karl XII till Facebook

Från Karl XII till Facebook
Råda kyrka 300 år 1712-2012
Lars T. Gåreberg
Råda församling
2012
74 sidor

Kyrkoherde Lars T Gåreberg skriver en rapp och översiktlig exposé över de 300 år som Råda kyrka har funnits på plats i Mölnlycke.

Boken kom till kyrkans 300-års jubileum 2012 och har därför ett par år på nacken. Boken hade blivit liggandes hemma och jag hade inte börjat läsa. Men, när jag väl började läste jag ganska snabbt ut den.

Gåreberg beskriver framväxten av Råda församling, som under många år tillhörde Fässberg. Hur församlingen såg ut, och vad den hade för plats i samhället. Och hur den utvecklats med åren.

Gåreberg hade en inställning till kyrkans roll och plats i samhället som inte var så vanlig. Men jag blir glatt överraskad när jag läser boken och ser att den inställningen var tydligt förankrad i teologin. Något som för en utomstående kanske inte var så tydligt, om man bara står på håll och tittar på.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken till läsning, den ger många nya infallsvinklar och spännande pusselbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar