onsdag 17 juni 2020

En högre rättvisa

Omslagsbild: En högre rättvisaEn högre rättvisa
Michael Hjort och Hans Rosenfeldt
Norstedts förlag
2018
407 sidor 

Det här är sjätte delen i en serie om kriminalpsykologen Sebastian och kollegorna på Riksmord. Jag har inte läst de tidigare böckerna, men fick ändå en ganska bra förståelse för de som hänt i tidigare böcker och de komplicerade förhållandena som fanns mellan kollegorna. Jag kan tänka mig att läsa de tidigare böckerna också.

Det sker en rad våldtäkter i Uppsala med omnejd. Men när en av kvinnorna hittas död kopplas riksmord-gruppen in. Det är Uppsala-polisen som vill ha hjälp och trots att Vanja, som just börjat på Uppsala-polisen för att komma ifrån kollegorna på Riksmord - av många olika anledningar -så finner hon sig återigen arbeta med sina kollegor.

Och historien handlar inte bara om de överfall som sker - som är otäcka och obegripliga - utan de handlar lika mycket om kollegorna och deras egna liv.

Historien är tät och spännande och den kryper lite innanför skinnet. Vem kan jag lita på? Vem är god och vem är ond? Och finns det egentligen något svart och vitt?

Jag kan verkligen rekommendera den här deckaren för läsning om du gillar spänning och psykologiska draman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar