lördag 2 maj 2020

Konturer; Transit; Kudos

Konturer ; Transit ; KudosKonturer (2014)
Transit (2016)
Kudos (2018)
Rachel Cusk
Albert Bonnier förlag
2019
596 sidor

Tja, vad ska jag säga... Jag kommer att tänka på "Den oändliga historien". För det är så det känns. Hela tiden oändliga historier. Som bara virvlar på, i varandra.
Den här boken är en triologi, eller, tja, de hänger ihop i en bok i alla fall. De handlar alla om författaren Faye. Hur hon träffar människor, när hon lever sitt liv, som berättar sin livshistoria, eller olika historier i alla fall.

Och det känns inte som om jag lär känna Faye, det känns inte som jag lär känna någon av de hon möter heller. Det känns som jag tuschar vid dem, får titta in i ett litet fönster i deras liv och sedan fortsätter jag.

Vi hade den första boken i bokcirkeln som jag är med i. Jag hade ett problem med boken när jag läste den, och det är att boken är så kompakt. Den är inte uppdelad i stycken utan sidorna är fulla och texten bara löper på. Och det är långa kapitel. Det gör det komplicerat när man läser på kvällarna, det blir svårt att hitta ett naturligt ställe att stoppa på. Men det är väl som i livet, det går inte att bara stanna till  - det är bara att avvika själv om man inte vill vara med längre.

Jag har tragglat mig igenom alla tre böckerna. Ja, jag skriver tragglat - för det var ingen läsupplevelse på det viset. Intressant att läsa om olika människor, men inte mer än så.

Nej, jag rekommenderar inte dessa böcker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar