måndag 11 november 2019

Husmoderns död och andra texter

Husmoderns död och andra texter
Sara Danius
Albert Bonniers förlag
2016
420 sidor

Det här var en alldeles underbar bok. Sara Danius tar mig till litterära höjder som jag inte visste om eller egentligen inte förstår. Men det gör inte så mycket - för Danius gör det så naturligt att jag känner mig smart.

Boken är korta texter och essäer om en mängd olika ämnen. Högt och lågt. Om författare, personliga texter, analyser. Det går att läsa hela boken i en följd - eller bara en av de relativt korta texterna här och där. Texterna har publicerats förut som tidningsartiklar, förord eller hållits som föredrag, vid olika tillfällen.

Den första texten handlar om Bonniers kokbok och den utveckling av samhället och könsrollerna som går att följa genom de olika upplagorna av kokboken. Den texten är fullständigt lysande.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning!

Jag läste boken som e-bok i min telefon - men det fungerade väl. (den finns inte inläst)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar