fredag 11 januari 2019

Geniet från Breslau

Geniet från Breslau
Lena Einhorn
2018
Natur och Kultur

Boken handlar om Fritz Haber och Clara Immerwahr. Båda briljanta personer med ett stort intellekt. Clara är den första kvinnan som doktorerar i kemi i Tyskland.
De växer upp i det kejserliga Tyskland och får slåss mot fördomar, både när det gäller intelligens, könsfördomar och fördomar när det gäller religion.
Fritz är en av alla judar som väljer att konvertera, bara för att kunna avancera.

När jag började läsa boken trodde jag att den skulle handla mer om Clara - den boken handlar mer om Fritz och hans kollegor och konkurrenter.

Det gjorde mig besviken och uppriktigt sagt tyckte jag boken var ganska tråkig. Även om det var ett intressant ämne. Så jag skulle inte vilja rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar