lördag 10 februari 2018

Miniatyrmakaren

MiniatyrmakarenMiniatyrmakaren
Jessie Burton
Modernista
2014
382 sidor

Vi befinner oss i andra hälften av 1600-talet i Amsterdam. Den mycket unga Nella kommer till sin makes hushåll, med sin papegoja, för första gången. Hon möts dock inte av sin make utan hans syster, Marin, som är mycket sträng och stram.

I hemmet finns också två stycken tjänare, den mörkhyade manliga tjänaren Otto, som väcker förundrad ute på gatorna, och samtidigt sköter en stor del av sin husbondes göromål. Och den försigkomna kvinnliga tjänaren Cornelia, som tar för sig mer än hon kanske borde som tjänare.

Det dröjer innan Nella får träffa sin man som är ute på ärenden, men när han kommer så får hon en bröllopspresent. Det är ett miniatyrhus, ett dockhus, som är en exakt kopia av huset de bor i. Och även dockorna är en exakt kopia av innevånarna.

Vad är det som styr det som händer? Hur kan dockmakaren veta? Och vad vill egentligen Marin, och vem är hon? Och varför får Nella inte träffa sin make så mycket som hon vill?

Det var en ovanlig bok, spännande, lite konstig men välskriven. Jag såg att den jämfördes med Donna Tart - jag har ju läst hennes bok Steglistan, som jag inte gillade. Men den här boken var helt OK. Boken jämfördes också med Tracey Chevalier, vilket jag kanske tycker passar bättre.

Jag kan rekommendera den för läsning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar