torsdag 9 juni 2016

Anne på Grönkulla

Anne på Grönkulla
L.M. Montgomery
1908
Bonnier audio (2008)
Uppläsare Görel Crona

Det är nog inte många som inte har läst  - eller åtminstone har hört talas om, Anne på Grönkulla. Själv läste jag boken första gången när jag var tonåring.

Jag vill inte minnas att den gjorde så stort intryck på mig egentligen. Jag läste de kommande böckerna också, men det var egentligen den första boken som var den bästa.

Anne är det 11-åriga barnhemsbarnet som kommer till det äldre syskonparet Marilla och Matthew, som hade bett om att få en pojke, som skulle kunna hjälpa dem på gården. Men något blir tokigt och de får en flicka istället - Anne.

Anne är en romantisk, vältalande, fantasifull och älskvärd unge som givetvis är bäst i skolan, vinner alla kamraters gunst och lyckas väl på alla sätt.

Det är intressant att läsa boken när man är vuxen - jag inser att det är andra saker i boken som man koncentrerar sig på. Jag läser också parallellt en bok om läsandet av Anne på Grönkulla "Besläktade själar" - om människors upplevelser när de läst boken. Det har gett andra dimensioner på boken också.

Jag kan förstå att boken har fått betyda mycket för många - frågan är om den kommer att göra det och påverka unga kvinnor (framförallt - men även en del män) i framtiden.

Jag har läst boken som hörbok. Görel Crona var uppläsare och hon använde "röster". Det var väl sådär - men ändå helt OK.

Detta är en klassiskt bok som man bör ha läst! Jag rekommenderar den!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar