tisdag 5 april 2016

Mina drömmars stad

Mina drömmars stad
Per-Anders Fogelström
Bonniers förslag
1960
Uppläsare Helge Skoog (2002)

Det här var en kär återkomst. Jag läste hela Fogelströms Stockholmssvit när jag var tonåring. (Och de flesta jag talar med verkar ha gjort det). Och sen har jag inte läst den ingen. Men nu...

Dels har jag då lyssnat på den med Helge Skoog som uppläsare. Det var jättebra. Sen är det något med den här boken som liksom biter sig fast. Om Henning, Tummen, Lotten och Matilda.

Jag gillar språket. Det är så vackert och det flyter på. Jag gillar berättarstilen. (Och sen blev det inte sämre av att det var Helge Skoog som läste den).

Men sen blev jag ganska förvånad över hur aktuell boken kändes. Att trots att detta är från 1860-1880-talet så är många av frågorna så oerhört aktuella. Bostadsbrist, jobb, arbete. Jo, givetvis har vi i många frågor kommit långt, men ändå...

Boken handlar alltså om den 15-åriga Henning som kommer från landet och flyttar in till staden, Stockholm, 1860 för att finna ett arbete. Han jobbar på Liljeholmens med ljustillverkning, han arbetar i hamnen som sjåare och han arbetar på ett sillager. Och han träffar Tummen, inbiten Stockholmare och framförallt så träffar Henning Lotten. Och de har en sällsam och vacker kärlekshistoria som kanske är det som gör att boken flyter, svävar. Det är hoppet som ändå håller uppe i allt det eländiga.

Jag rekommenderar verkligen den här boken för läsning (och även de andra böckerna i serien).

Mina drömmars stad (Wikipedia)>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar