fredag 18 mars 2016

Pilotens hustru

Pilotens hustru
Anita Shreve
2001
Månpocket (Bonnier förlag)
Ljudbok 
Uppläsare Marika Lagercrantz

Kathryn lever med sin man Jack i en liten kuststad i New Hampshire i ett vackert hus. 16 år har de varit gifta och de är lyckliga, även om passionen inte är så himlastormade som i början av relationen. De har en dotter som är 15 år och bor ganska nära Kathryns farmor, som hon har vuxit upp med. Jack är pilot och flyger långflygningar och har sin bas på Irland.

En dag förändras allt när Kathryn blir väckt av en representant för flygbolaget som berättar att flygplanet har störtat. Det finns inga överlevande.

Och nu börjar ett sorgearbete. Men det visar sig att Jack har haft hemligheter som, när Kathryn går igenom hans saker, avslöjar att Jack har haft ett helt annat och hemligt liv. Det finns en Jack som Kathryn inte har en aning om.

Det här var en oerhört spännande roman med många olika dimensioner. Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning.

Jag lyssnade på den som ljudbok och Marika Lagercrantz var helt OK som uppläsare.

Jag har nu upptäckt att den här boken också är inspelad som film. (Min mans hemliga dubbelliv, 2002).
Det kan mycket väl bli så att jag försöker se den filmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar