måndag 1 februari 2016

Roseanna

Roseanna
Maj Sjöwall och Per Wahlöö
1965
Norstedts, Piratförlaget
Ljudbok (uppläsare Torsten Wahlund)

Detta är den första boken av tio som Sjöwall Wahlöö skrev om Martin Beck. Och den boken var banbrytande för hela genger av  kriminalromaner.

I Göta kanal hittas ett naket kvinnolik. Hon är misshandlad och har utsatts för grovt våld. Ingen kvinna är anmäld saknad och det finns inga ledtrådar. Det är början till en lång och intensiv spaning som sträcker sig över nästan ett år och över kontinenten.

Det är underbart att höra boken när "Martin Beck tar sin rock och sin hatt" och går ut. Sextiotalet lyser igenom - men det gör ingenting alls. Boken känns ändå oerhört aktuell. Och väldigt spännande trots att jag läst den förut.

Jag såg också ett mycket spännande program om Maj Sjöwall och Per Wahlöö där Maj berättade om tillkomsten av böckerna och det berättas också vad böckerna fått betyda runt om i världen. 
Du kan se programmet fram till den 2 juli 2016>>
 
Nu läste jag den här boken som en ljudbok och jag måste säga att jag verkligen gillade Torsten Wahlund som uppläsare. Det var klockrent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar