onsdag 25 november 2015

Alois

Omslag till ljudboken Alois av Håkan NesserAlios
Håkan Nesser
Ljudbok (3,5 timme)
Albert Bonniers förlag
1996

Det här var en himla märklig bok. Jag har förstått nu att den ingår i en triologi som kallas Barins triangel. Detta är en del av tre.

Boken handlar om en man som jobbar som psykiatriker. Egentligen är han inte psykiatriker, men det visar sig att han är nästan dubbelgångare med en skolkamrat, Walter, som är psykiatriker. Och Walter erbjuder honom att de delar på hans tjänst. Så därför tjänstgör mannen nu som Walter Borgmann.

En dag vill Walter att han ska ta ett besök och detta mynnar ut i att han gör hembeök hos Gisela Enn och får träffa hennes dotter. Dottern som blivit bortförd och våldtagen i två veckor av en psykiskt sjuk man. En man som Walter Borgmann släppt ut från den psykiatriska kliniken.

Sen blir det mycket märkliga händelser.

Jag är ganska fascinerad över hur Håkan Nesser överhuvudtaget kan komma på de här mycket märkliga historierna. De vecklar runt och omkring och nystar in sig.

Jag tyckte egentligen inte att den här boken var så särskilt bra. Egentligen.

Jag tror jag ska börja recensera uppläsningen också. Det är Håkan Nesser som läser själv. Det är OK - men jag saknar lite inlevelse. Det är mycket lite variation på uppläsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar