torsdag 26 mars 2015

Inget för någon

Inget för någonInget för någon
Dag Sandahl
GAudente
2014
168 sidor

Den här boken började jag läsa för ett år sedan när den kom ut. Men jag slutade läsa boken ganska snart för den är så fruktansvärt fult layoutat att jag bara inte orkade!

Texten går långt ut på sidorna och det finns ingen luft. Så jag tappade helt lusten att läsa.

Men nu tänkte jag att jag fick sätta mig över det - och gav mig i kast med att läsa hela boken.

Och det jag då kommer att tänka på är min kära svärmor. Min svärmor klagar på allt. Säger man A då tycker hon B. Och tycker man då B så säger hon A. Lite så tycker jag det är när jag läser den här boken. Det är mycket gnäll och det är mycket "namedropping" samtidigt som Sandahl berättar händelser som påverkat och påverkar Svenska kyrkan.

Med det sagt så tycker jag att Sandahl har en otrolig förmåga att sätta tummen på händelser och skeenden i Svenska kyrkan som är viktiga. Det jag saknade var dock något förslag på hur det ska vara eller gå till i stället. (Därav tankarna på kära svärmor) Och jag funderar på vad det är som är nollpunkten - vad det är som vi ska återgå till, när var det riktigt bra? Finns det någon tid i Svenska kyrkan när det verkligen fungerade "tipptopp"?

Det är först i kapitel 8 "Sammanbrottet" som jag känner att det blir mer konstruktivt och reflekterande. I samband med varje kapitel finns det en bloggpost från Dag Sandahls blogg. En blogg som har många läsare och får många kommentarer varje dag.

Jag såg på GAudantes förlag att Sandahl har skrivit en studiehandledning om man vill ha boken i en studiecirkel. Den kan man ladda ner här.
http://www.gaudete.se/pdf/Dag_studieplan_utdrag_1-8.pdf

Så, skulle jag då rekommendera den här boken? Ja, det gör jag, men jag tror att den är bättre i en studiecirkel än att läsa som jag - rätt av. Även om jag hade pennan i högst hugg och har gjort många understrykningar och anteckningar i (den mycket minimala) marginalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar