måndag 19 januari 2015

Med sina läppars svalka

http://media.bonnierforlagen.se/bokbilder/b/9789100138004.jpgMed sina läppars svalka
Theodor Kallifatides
Albert Bonniers förlag
2014
395 sidor

Detta är den första boken jag läser av Theodor Kallifatides, men jag tror inte det är den sista.

Den här boken hade ett fantastiskt härligt och underbart språk. Otroligt lättläst bok. Och en fantastisk berättelse. Mustig och intensiv. En historia som börjar i Grekland på 1930 och slutar i Sverige 2012. Som berättar om flera liv, på flera kontinenter. Om Greklands historia och världens.

Elena föds i en liten by i Grekland, med nio kyrkor. När andra världskriget kommer dödas hennes pappa och hennes mamma blir tillsammans med en tysk officer.

Vi får följa Elenas liv fram till 2012. Parallellt med hennes berättelse får vi följa Elenas dotters skilsmässa som river upp hennes hela familj.

Lite roligt för mig som också just nu går en ikon-målningskurs så blir Elena ikon-målare.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning och jag tror att jag kommer att läsa fler av Theodor Kallifatides böcker.

Läs lite ur boken här
http://media.bonnierforlagen.se/bladderex/?isbn=9789100138004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar