måndag 6 oktober 2014

Gränslandet

Omslagsbild:GränslandetGränslandet
Hans Stiglund
Ärkebiskopens fastebok 2013
Verbum
2012
102 sidor

Hans Stiglund är biskop i Luleå stift och fick uppdraget av ärkebiskop Anders Wejryd att skriva fasteboken för 2013 - den första i en ny serie böcker.

Jag fick tag i boken när jag var i Luleå stift och jag läste ut den på 1,5 timme, på flyget hem från Luleå.

I boken berättar Hans Stiglund om sin uppväxt, både i familjen men också sin andliga uppväxt. Hur han läste i Uppsala. Vad som har hänt hans syster (som var alkoholiserad och sedan hastigt gick bort), hur han har brottats med sitt förhållande till prästvigda kvinnor och andra andliga problem.

Inget av problemen är något som Stiglund går djupar in på. Men de blottar en öppenhet och visar att det inte är så enkelt - inte ens när man är präst eller biskop.

Efter varje kapitel finns det en reflektionsfråga. Dels en till mig som person, men också en fråga om man läser boken i en grupp. Det var bra frågor och de är utarbetade tillsammans med Sensus.

Jag kan se att den var en bra bok att ha i en samtalsgrupp för den ger möjlighet att diskutera svåra saker i livet. Den kan vara en dörröppnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar