måndag 17 mars 2014

Sju jävligt långa dagar

Sju jävligt långa dagar
Jonathan Tropper
Gilla förlag
2012
285 sidor

Fyra syskon i USA har just förlorat sin pappa. Eftersom de är judar, om än ej särskilt praktiserande sådana, så har begravningen skett traditionsenligt. Och nu visar det sig att pappan har önskat att familjen ska sitta shiva.

Att sitta shiva innebär att huset bär sorg i sju dagar och övriga anhöriga, familj, vänner och grannar kommer dit med mat och visar respekt för den döde och familjen.

Det är detta som Wendy, Judd, Paul och Phillip står inför tillsammans med sin mamma, samtidigt som deras egna liv fortsätter och håller på.

Judd har precis upptäckt att hans fru sedan drygt 10 år har en affär med hans chef. Wendy lever i ett äktenskap med tre ganska små barn och en man som reser och väldigt sällan är hemma. Paul och hans fru försöker få barn utan att lyckas. Samtidigt som Paul driver den affärsrörelse som pappan startade. Och Phillip är sladdbarnet, slarvern, som plötsligt kommer hem och visar sig ha en flickvän, nästan lika gammal som sin mamma.

Det här är en intensiv relationsroman om syskon, mitt-i-livet-kriser, otrohet, barnlöshet, och allt däremellan. Mycket existentiella frågor också - om Gud, vad som händer och hur religionen, med sina olika "lagar och regler" skapar ett sammanhang.
Det gillar jag med boken.

Jag gillar dock inte att större delen av boken har rätt så ingående beskrivningar om personernas sexliv. Det är otroligt mycket sex på sju dagar. Och min fundering är att om det hade varit en kvinna som hade skrivit den här boken, hade det varit med då? Nej, jag tror inte det.

Jag ser på nätet att boken håller på att filmas och ska ha premiär under 2014. Det kan jag förstå. Den har allt som en amerikansk film vill ha. 

Hade det inte varit för alla dessa ingående sexscener så skulle jag rekommendera boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar