fredag 20 december 2013

Hennes iskalla ögon

Omslagsbild: Hennes iskalla ögonHennes iskalla ögon
Hammarbyserien
Carin Gerhardsson
Norstedts
2013

Detta är sjätte (fristående) delen om Hammarbypoliserna.I den här delen handlar det om kvinnor som lever i destruktiva och manipulativa förhållanden. Där kärleken inte är sund, där det handlar om våld och tvång.

Två kvinnor försvinner ganska oförklarligt under samma dygn. Båda fallen hamnar hos Hammarbypolisen och dess chef Conny Sjöberg. Hans team har olika kopplingar till de båda fallen och de börjar rota i dess olika trådar.

Parallellt med de jobbrelaterade fallen så rullar deras privata liv vidare. Jens Sandén är orolig för sin dotter och barnbarn, Jamal Hamad får besök av sin ex-fru.

Carin Gerhardsson skriver bra. Temana i de olika böckerna är kanske lite övertydliga, men de lyfter på olika sätt fokus på områden i vår närmiljö och vårt samhälle som är bra.

Jag gillar den här serien. Jag tycker den tillhör en av de bättre deckarserierna i vår rika svenska deckarflora.

Just den här boken läste jag på min läsplatta, eftersom jag fick boken av Västtrafik att ladda ner (detta eftersom jag hade mitt spårvagnskort registrerat). Det gick alldeles utmärkt att läsa boken även på läsplatta. Även om jag inte förstod hur man skulle göra markeringar var man slutade läsa i den här appen (Dito).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar