fredag 6 december 2013

Det fördolda

Omslagsbild: Det fördoldaDet fördolda
Michael Hjort Hans Rosenfeldt
Norstedts
2010
420 sidor

Det här är en mycket spännande och bra kriminalroman. En av de bästa som jag har läst faktiskt (säger kanske mer om mig än om boken, men jag gillade den).

Ett mord har skett i Västerås. En 16-årig pojke hittas mördad i ett vattendrag. Hans hjärta är utskuret och han har 22 knivhugg på kroppen. Den lokala polisen misslyckas totalt i början av utredningen och chefen kallar in riksmordkommissionen.

Vi får lära känna Torkel Höglund och hela hans team. Vi får följa den lokala polismannen Haraldsson i Västerås, som var den första polisen som jobbade med fallet, men som gång efter annan lyckas röra till utredningen mer än lovligt.

Dessutom dyker Sebastian Bergman upp - en rättspsykiatiker som kommer hem till Västerås, för att sälja sitt föräldrahem efter mammans död. I de papper som han hittar i huset behöver han hjälp att hitta en person - och för att göra det nästlar han sig in i den pågående utredningen om den mördade Roger. Motvilligt inser han att utredningen berör honom mer än han kanske vill erkänna.

Den här boken är den första i serien om Torkel Höglund och hans team. Jag ser verkligen fram emot övriga böcker. Och jag rekommenderar verkligen den här boken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar