lördag 7 juli 2012

Den första generationen

Den första generationen
Nio bibelfantasier av Sven Hillert
Västerås stift
2011
42 sidor

Under ett föredrag om sitt författarskap sa en gång Majgull Axelsson ungefär så här: När jag skrev som journalist måste varje detalj var sann och ändå kändes det som att den bild jag gav var falsk. När jag skriver som författare är detaljen uppdiktad, men ändå är det jag skriver sant.
Så inleder Sven Hillert sitt lilla häfte med bibelfantasier som bygger på två olika brev. Först är det fyra fantasier från Paulus brev till Filemon. Där får vi möta Paulus, Onesimos, Filemon och Apfias och deras tankar utifrån brevet. Sedan får vi möta Paulus, Foibe, Prisca, Aquila och Junias tankar utifrån Paulus brev till Rom.

Det Sven Hillert gör att att han med dessa fantasier fyller i vad de människor som Paulus nämner i brevet tänker och tycker om brevet. Det är spännande - och om man läser dem som just fantasier så är det mycket innehållsrikt. Det ger en vidare bild och det går att fantisera vidare.

Varje fantasi är kort - som en liten andakt.

Jag tycker de var intressanta och spännande och kan rekommendera häftet för läsning.
(Klicka på Sven Hillerts namn så kan du ladda ner boken själv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar