måndag 21 mars 2011

Mina döttrars systrar


Mina döttrars systrar
Barbara Voors
Månpocket och Albert Bonniers förlag

414 sidor

Boken handlar om tre systrar som växer upp i Stockholm tillsammans med sin ensamstående mamma, som kommer från Holland. Handlingen startar med att mellansystern Annie befinner sig i New York där deras lillasyster Lucy ligger på sjukhus. Lucy försvann för åtta år sedan hemifrån och nu ligger hon i koma efter en överdos.

För att försöka få kontakt med Lucy skriver Annie och storasyster Mimmi om vad som har hänt i livet och Annie läser upp för Lucy. Vi får följa systrarnas liv och uppväxt och vi anar att något har hänt under uppväxten.

Det handlar om längtan, flykt, kärlek, sökande och önskan om barn.

Ett utdrag på baksidan av boken:
”Mina döttrars systrar” är en berättelse om väntan och längtan – hur vi hanterar väntan på det vi allra mest önskar under obestämd tid, och ur vi står ut med att sitta i dödens väntrum. Medan Lucy ligger stum och orörlig frågar hennes systrar sig: Hur länge kan man be någon vänta på en? Är längtan alltid förgäves?
Detta var också en bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Berättelsen förde mig vidare och jag ville veta mer om de tre systrarna.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken och jag skall försöka läsa fler böcker av Barbara Voors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar