tisdag 3 augusti 2010

Systerskap



Systerskap
Katerina Janouch
Piratförlaget

388 sidor

Detta är den andra boken i en serie. Jag hade inte läst den första som heter Bedragen.

Systerskap handlar om barnmorskan och fyrabarnsmamman Cecilia Lund. Vi får följa henne i vardagslivet på förlossningsavdelningen, i hemmet och hennes förhållande till sina systrar och mamma. Det handlar om systerskapet på förlossningsavdelningen, där barnmorskorna delar erfarenheter och upplevelser med de födande mammorna, men med också varandras liv.

Historien knyts ihop av den otrohet som Cecilias man utsatte henne för i förra boken. Nu ligger de i skilsmässa och skall sälja huset. Där finns också en parallellhistoria om överfall på kvinnor i Stockholmsnatten och unga kvinnor som väljer att göra något åt detta.

Jag läste i GP en recension den 2 augusti av Possedal, där den här boken totalsågades. Men jag håller inte med kritikern. Ja, det är en "lätt" bok, intrigerna blir inte så komplicerade och upplösningen kommer lättvindigt. Men det är en bok som belyser kvinnors situationer ur olika vinklar. Att vara tonårsmamma, att vara ensamstående mamma, att vara en bedragen hustru, glädje och oro över barn i olika åldrar.

Det var för mig en lättläst bok som jag gillade. Enligt GP en chitlite - men det gör inget. Helt OK med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar