lördag 4 september 2021

Handbok för städerskor

Handbok för städerskor (pocket)

Handbok för städerskor

Lucia Berlin

Natur och Kultur

2016 (1977, 1983, 1988, 1990, 1999)

528 sidor

Boken består av en massa noveller, lite olika långa. Ibland hänger de ihop, ibland inte. Jag blev liksom inte riktigt klok på om det var en röd tråd egentligen, eller om det bara blev så.

Ibland stod jag utanför i texten, ibland var jag inne i texten.

Det var svårt att ibland förstå vem det var novellen handlade om - det är komplicerat tycker jag när jag inte får bilden klar från början. Men det är ju en utmaning också. 

Boken utspelar sig både i Mexico och Chile och i USA. Och novellerna är baserade på hennes eget liv, utan att vara personliga. 

Det var en spännande bok, i för mig ibland okända miljöer, och gav en inblick i liv som jag inte är bekant med. Jag kan rekommendera boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar