onsdag 16 juni 2021

Den stora skrivboken, Beviset, Den tredje lögnen

bokomslag Den stora skrivboken ; Beviset ; Den tredje lögnen

Den stora skrivboken, Beviset, Den tredje lögnen

Agota Kristof

Månpocket

1985

432 sidor

Jaaa, vad ska jag säga. 

Det här är en bok med tre böcker. 

Den stora skrivboken handlar om två pojkar som lämnas hos sin mormor eftersom mamma inte kan ta hand om dem under kriget. Boken skrivs ur pojkarna perspektiv, men ändå inte. De har nästan övernaturliga krafter, och ändå inte. Mormodern är inte snäll, men de lyckas hantera sitt liv där. 

De träffar en massa olika personer och de hanterar och strukturerar upp sitt liv. Som slutar med att den ena tvillingen flyr. Slut på den boken.

Nästa bok Beviset - handlar om fortsättningen. Fast ändå inte. Eller jo, kanske. 

Och sista boken, Den tredje lögnen, då börjar jag undra om något är sant. Vad hade hänt om jag inte hade läst den - då har jag en helt annat syn på de två första böckerna. Och hade jag inte läst den andra så hade jag haft en helt annat syn på den första. Ja, det är oerhört komplext. Och spännande. 

Och lite knäppt. De tre böckerna är en stor skröna helt enkelt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar