fredag 24 april 2020

Styr din plog över de dödas ben

Styr din plog över de dödas benStyr din plog över de dödas ben
Olga Tokarczuk
Bonniers förlag
262 sidor
2009 (2019)
Uppläsare Marie Rickardsson

Det hör till att vi ska läsa Nobelpristagaren i den bokklubb som jag är med i. Så nu läste vi Olga Tokarczuk. Tja... vad ska jag säga...?

Janina bor i en liten by på polska landsbygden, ganska nära Tjeckien. Hon är sjuklig, men hankar sig fram genom att se till en mängd olika fritidshus åt sina grannar samt att hon ibland undervisar i engelska i byskolan. Hon är lite av en särling.

Så kommer hennes granne en kväll och säger att deras gemensamma granne är död. Oförklarligt och brutalt. Och det blir upprinnelsen till en historia med konstiga dödsfall och Janina tar saken i egna händer. Hon har själv en teori om varför dessa mordfall sker och försöker få polisen att förstå, men det är inte enkelt.

Och vad tycker jag om den här boken då? Tja, som deckare, nje... Tror inte det. Som skönlitterär bok - tja, kanske det. Lite knäpp, ganska lättläst (lättlyssnad). Och det är en helt ny miljö som jag inte läst så mycket böcker om - den polska landsbygden.

Och jag är nöjd med att ha prickat av ytterligare en Nobelpristagare på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar