söndag 12 januari 2020

Scener ur hjärtat

Scener ur hjärtatScener ur hjärtat
Malena Ernman, Svante Thunberg
224 sidor
Polaris
2018
Uppläsare Malena Ernman 

Den här boken dök upp i min Storytel-lista som ett förslag, när jag läst ut en annan bok. Jag kunde inte sova och började lyssna. Det är författaren Malena Ernman som läser själv.

Jag lyssnade ut boken på ett dygn. Det gick inte att sluta.

Malena Ernman berättar om sina två barn och deras familjesituation, där båda barnen har olika diagnoser. Där båda barnen är fullt fungerande, intelligenta barn, men där deras olika prognoser gör att livspusslet måste ha en viss rytm.

Och vi får följa Greta Thunbergs kamp för miljön, vad som driver henne och hur allt gick till.

Jag blir full av beundran för hur den här familjen överhuvudtaget får ihop det. Och hur lätt det är att vi vill att alla bara ska passa in i olika ramar. För det är enklare så. Jag själv är inget undantag.

Vi får också följa Malenas egen kamp och hur hon själv får en diagnos.

Den här boken har fått en uppföljare - eller snarare en ny upplaga med fler kapitel - jag har läst den "första" upplagan.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning, den ger perspektiv på livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar