tisdag 18 juni 2019

Vera

VeraVera
Anne Svärd
Albert Bonniers förlag
2017
345 sidor

Det här var en väldigt lättläst bok. Och jag tyckte mycket om den från början. Men när jag har läst hela boken så är jag inte lika imponerad. Den rör liksom bara på ytan. Det känns som om jag ser ett TV-program där jag inte kommer personerna in på livet.  Och Vera är bara en bifigur.

Det finns så många obesvarade frågor som bara ligger och flyter.

Så nej, trots att den är lättläst, trots att jag hade svårt att lägga den i från mig så rekommenderar jag den inte. Den var för lättviktig.

I boken får vi möta Sandrine som kommer från Europa vid andra världskrigets slut. Hon börjar arbeta hos Ivar Ceder som är läkare. Men det är inte bara Sandrine - hon är gravid och vet inte riktigt vad hon ska göra eller vad som ska hända. Men det slutar med att hon och Ivar gifter sig och Sandrine blir en del av familjen Ceder - med allt vad det innebär. Det finns många hemligheter och ett tungt bagage hos Sandrine. Men även Ivar Ceder bär på hemligheter.

Som sagt - jag rekommenderar den inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar