söndag 31 mars 2019

Bränn alla mina brev

Bränn alla mina brev
Alex Schulman
Uppläsare Alex Schulman
Bookmark förlag
2018

Alex Schulman undrar varför han är så arg hela tiden. Varför hans två barn är så rädda för honom. När han går till en terapeut för att få hjälp och ritar en familjekarta så visar det sig att alla relationer på hans mammas sida är brutna, komplicerade eller helt obefintliga. Och han börjar nysta i varför det är så.
Varför hans mammas syskon har ingen eller obefintlig kontakt med varandra. Och hur hans mormor och morfars, som var Sven och Karin Stolpe, förhållande egentligen var.

Och så visar det sig att Karin Stolpe blev förälskad och hade ett förhållande med Olof Lagerkrantz under en kort tid när hon och Sven samt Olof befann sig i Sigtuna 1932. Detta kom sedan att prägla hela deras liv, deras barns liv och även barnbarnen.

Alex Schulman har läst autentiska brev, berättar om barndomsminnen som plötsligt "faller på plats" och blir begripliga. Den store Sven Stolpe, som hade familjen i en starkt patrialkal och härskarteknisk ordning. Som låter svartsjuka råda över allt. Som trycker ner sin fru och förminskar henne hela tiden.

Boken är oerhört intressant. Men tyvärr så gillade jag inte alls uppläsningen. Det är författaren, Alex Schulman själv som läser. Och jag är ledsen, men det funkar inte alls. Jag tror att jag hade behövt att läsa den här boken själv, istället för att höra Alex, som inte fungerar som uppläsare alls - för mig. För jag upplever inte att bokens olika spänningar och skiftningar funkar med den berättarrösten. Så det tar ner upplevelsen.

Men jag kan ändå rekommendera boken. Men läs den själv och lyssna inte på den, det är min rekommendation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar