tisdag 9 januari 2018

Vad jag älskade

Omslagsbild: Vad jag älskadeVad jag älskade
Siri Hustvedt
Norstedt
2003
430 sidor

Det här var en märklig roman. Vi får följa Leo som är bokens berättare. Han är konstkritiker och upptäcker några konstverk och en tavla av Bill som han blir väldigt fascinerad av.  Så han tar kontakt med Bill och det blir starten på en livsång vänskap.

Leo och Bill bor nära varandra, och så småningom också i samman hus och de gifter ungefär samtidigt och får också var sin son ungefär samtidigt, Matt och Mark. Deras hustrur är väldigt olika.

Hela tiden håller Bill på med nya konstverk som vi ingående får följa. Bill skiljer sig och gifter om sig med sin modell.

Paren hyr sommarhus/vistelse under några år och barnen växer upp tillsammans. När Matt och Mark är elva år åker de på sommarläger. Då händer tragiken och Leo och Ericas son Matt dör i en olycka under lägret och detta förändrar allt. Sorgen blir oerhört tung att bära och det blir svårt för alla fyra vuxna (eller fem - även om Mark inte nämns).

Familjerna tar sig igenom sorgen på olika sätt. Men sen blir Mark huvudpersonen i boken, sett ur Leos ögon.

Mark skickas mellan sina skilda föräldrar, och växer upp och visar sig vara en oerhört komplex person.

Den här boken innehåller otroligt många känslor och många komplicerade människor, precis som i verkliga livet. Den handlar om vänskap, förtroenden och att bli sviken. Hur långt ska man våga lita på en människa? Var går gränsen? Och hur långt ska jag göra det när det gäller mitt barn?

Boken var oerhört välskriven och lättläst. Jag kan verkligen rekommendera den. Detta är en bok som vi läst i min bokcirkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar