torsdag 1 juni 2017

Unge Werters lidande

Bildresultat för den unge werthers lidandeDen unge Werthers lidanden
Johann Wolfgang von Goethe
1774
Uppläsare Jonas Malmsjö


Den unge Werthers lidanden (tyska: Die Leiden des jungen Werthers) är en brevroman skriven av Johann Wolfgang von Goethe under sex veckor år 1774 då han var 25 år gammal.
Tja, vad ska man säga. Detta är ju en klassisk roman.

Jag var beredd att sluta lyssna efter första CD (det är fem stycken) men jag fortsatte i alla fall. Och det är jag ändå glad för. Den sjätte CD visade sig innehålla en del information om romanen och lite bakgrund. Mycket spännande.

Annars tyckte jag nog att själva romanen var en ganska patetisk roman om en man som lever i någon slags egen verklighet och hänger sig åt romantiska drömmerer och har lite kontakt med det riktiga livet.

Men det ger en intressant inblick i 1700-talet.

Det här är nog en roman som man bör ha läst. Så gör det. Men jag kan egentligen inte rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar