lördag 27 maj 2017

Glöm mig

Glöm mig
Alex Schulman
Bookmark
2016
255 sidor

Alex Schulman skrev boken om sin uppväxt med en känd och mycket äldre pappa, "Skynda att älska" Boken berättade om pappan, om uppväxten, om livet med sina två bröder. Och i bakgrunden fanns den betydligt yngre mamman. Lisette Schulman - dotter till Sven Stolpe. Äktenskapet är stormigt. Det framgår i den första boken.

Men jag kände när jag läst "Skynda att älska" att det var en pusselbit som saknades. Och en del av den pusselbiten ger Alex Schulman oss i boken "Glöm mig" som är ett sätt att hantera sin mammas alkoholism. En alkoholism som är den stora offentliga hemligheten som ingen talar om. Ingen! "Mamma är lite trött och behöver vila". "Mamma är sjuk och behöver sova".

Boken är skriven ur Alex Schulmans perspektiv och han skriver i förordet att detta är hans historia och att hans bröders historia kanske kan vara en annan.

Det finns lyckliga stunder och det finns bra dagar. De berättar Alex om också - men i ganska unga år så lär han och hans bröder sig att parera mammans (och pappans) humör och sinnesstämningar. De hittar alla vinflaskorna i mammans garderob som de pantar och köper godis för. Ingen säger något för det är en win-win-situation...

Som sagt - detta ger ytterligare en pusselbit i Alex Schulmans värld och det blir smärtsamt uppenbart att det inte har varit så enkelt. Och det förklarar också känslan som jag får både när jag läser den första boken och den här varför han hela tiden står och skriker "SE MIG"! Det finns något i hans arv både från mamma och pappan och morfar som blir så tydlig slår igenom, att han vill bli sedd.

Men boken får mig också att inse hur det är att leva i en missbruksfamilj. Och det här är ändå en familj där det förhållandevis fungerar socialt. Och de har pengar.

Inga barn borde få ha det på det här viset! Inga barn borde få ta det ansvaret som det innebär att hela tiden bära på hemligheten att en förälder dricker alldeles för mycket.

Boken var oerhört lättläst och välskriven. Jag kan verkligen rekommendera den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar