måndag 2 maj 2016

Minns du den stad

Minns du den stad
Per Anders Fogelström
Albert Bonniers förslag 1964
Inläst av Helge Skoog (2000)

Åh, jag fortsätter att lyssna på Per Anders Fogelströms underbara serie om Emelie och Stockholm och början av förra seklet.

Nu får vi följa vad som händer från 1900 fram till ca 1925. Ett nytt sekelskifte. Ett världskrig. En revolution i Ryssland. Flyktingar. Bostadsbrist. Arbetarklassens kamp för rättvis lön och arbetsdagar. Storstrejken 1909. Utvandring till Amerika. Allt händer i boken "Minns du den stad". Staden förvandlas och det kommer bilar och spårvagnar. Det byggs och rivs och förändras.

Alltså, jag tycker så mycket om Helge Skoogs uppläsning. Jag tycker om Per Anders Fogelströms sätt att skriva och berätta. Smått och stort, fattigt och rikt, nära och långt borta.

Jag tycker så mycket om den här serien och jag kan verkligen rekommendera den till alla. Den är en tidsmärke och en historielektion utan dess like.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar