söndag 17 augusti 2014

Nattsländan

nattslandan_hft_lowNattsländan
Katerina Janouch
Piratförlaget
2013
466 sidor

Detta är sjätte boken om barnmorskan Cecilia Lund.

Hon vaknar upp på sjukhuset efter sin mindre hjärtinfarkt och funderar på livet. Hur ska hon fortsätta leva? Med fem små barn, den yngsta under året, och en make som just har berättat att han återigen har varit otrogen.

Cecilia bestämmer sig för att det är dags att skiljas. Hon måste tänka på sig själv i första hand. Men det är inget lätt beslut och hon tvivlar flera gånger.

Samtidigt har Cecilias äldsta syster Susanna egna äktenskapliga bekymmer.

På Cecilias jobb är det fullt upp. Och mitt i allt vardagsarbete på avdelningen försvinner chefsbarnmorskan Tatiana spårlöst. Och Cecilia, som sett henne när hon var inlagd på sjukhuset, börjar följa upp olika spår. Bland annat med hjälp av sin poliskontakt Per. Per Nilsson, som hjälpt Cecilia så många gånger och varit en fast punkt i tillvaron.

Katerina Janouch fortsätter vardagsberättelsen om barnmorskan Cecilia. Barn, vardag, skilsmässa, jobb, sex och relationer.

Det här är en lättläst bok. Jag tycker den är helt OK och det är spännande att följa barnmorskan i hennes liv. Men… jag tycker Katerina försöker skriva flera böcker samtidigt. Hon försöker skriva en relationsroman, en "tantsnusk"bok, en deckare och en thriller. Och det blir liksom inget av något. Den bakomliggande historien om Tatiana blir liksom inget av.

Men som lättläst "feelgood"-roman för kvinnan mitt i livet är den helt OK. Och jag kommer givetvis att läsa del sju när den kommer i pocket också. (Kanske ska jag också försöka läsa del ett, som jag aldrig fått läst)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar