måndag 23 juni 2014

Glasfåglarna

http://image.bokus.com/images2/9789179533281_200Glasfåglarna
Elsie Johansson
Albert Bonniers förlag
1996
244 sidor

Detta är första delen i en triologi som Elise Johansson har skrivit om Nancy, en tonåring och yngsta barnet i familjen som växer upp med sin far, mor och sina syskon i en liten by.

Det är fattigt men familjen reder sig. Nancys far "farsan" kallas för Tå-Pelle eftersom han blev av med en tå. Han äger huset men inte marken - alltså på ofri grund. Det grämer honom djupt. Dora, Nancys äldsta storasyster har flyttat till Stockholm med Charlie och kommer bara hem ibland. Och Nancys andra storasyster Betty blir med barn när hon är 17 år.

Det är trångt, det är eländigt, det är fattigt, det är smutsigt. Det är mycket stolthet och skam.

Det var en intressant bok, men jag tror faktiskt inte att jag kommer att lyssna (jag har lyssnat på den här boken, det är Elsie själv som läser) på de två andra delarna. Så intressant var den inte. Jag hoppas att jag inte missar något. Jag trycker den var ganska tafatt - men å andra sidan så är den skriven ur Nancys synvinkel. En tonåring som försöker sig förstå livet, vad som händer och hur allt ska vara och är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar