måndag 8 oktober 2012

Mer än en snickare

Mer än en snickare
Josh McDowell
Sean McDowell
Gospel Media Sweden
1977, 2005, 2009
218 sidor

Den här boken fick jag låna i somras. Jag hade av misstag fått med den hem när jag plockade ihop mitt bokbord, och när jag pratade med ägaren kom vi överens om att jag skulle läsa boken innan jag skickade tillbaka den.

Så jag började läsa den i somras. Och blev klar nu, i oktober.

Den var alltså, för mig, inte en lättläst och intressant bok som jag ville sträckläsa. Men den hade sina poänger.

Josh McDowell, som har skrivit boken, berättar att han var en stor skeptiker. Han skulle, genom sin forskning, bevisa för sina kristna vänner att de hade helt fel. Och han forskade verkligen på djupet. Han avsatte månader för att bevisa för dem hur fel de hade.

Bara för att upptäcka att bevisen om och för Jesus inte går att motbevisa.

Så långt är allt bra. Och det står en hel del intressant i boken som jag inte visste. Och McDowall hänvisar till flera oberoende källor utanför kyrkan i sin forskning också.

Men… alltså, det är ju det här med mig och religiös litteratur. Jag bara klarar inte av det. Och den här boken är - som så många andra i sin genre, så himla amerikansk. Nu kom den visserligen ut första gången 1977 och har därefter getts ut flera gånger (och då också skrivits om) efter det. Kanske har det gjort någon med boken. Framförallt tror jag att faktumet att han nu är djupt kristen och har varit lärare på en teologiskt skola i Amerika spelar stor roll för hur boken är skriven.

Jag tänker att hade jag varit skeptiker så är jag inte säker på att jag blivit övertygad av att läsa den här boken. Oavsett alla bevis. För det känns så tillrättalagt.
För mig, som redan är kristen, så känns boken mer som ett bevis på det jag redan visste (tja, förutom det där som jag faktiskt inte visste - fast det spelade ingen roll för min tro.)

Så vad är kontentan? Det var en helt OK bok. Den är väldigt amerikansk. Jag skulle kanske rekommendera den om någon ville veta med om historien och de vetenskapliga bevisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar