onsdag 2 februari 2011

Kunzelmann & Kunzelmann


Kunzelmann & Kunzelmann
Carl-Johan Vallgren
Bonnier Förlag
2009
534 sidor


När jag läste "Den vidunderliga kärlekshistorien" av Vallgren så blev jag helt bortsvept i en fantastisk skröna av underbara människor och en härlig mustig berättelse. När jag nu läste Kunzelmann & Kunzelmann så hände samma sak.

Återigen har Vallgren skrivit en skröna, en berättelse som sveper med mig genom dessa människors livsöden på ett sätt som gör mig alldeles betagen.

Boken är en berättelse om Joakim och hans far, Victor, som går bort, under mystiska omständigheter. Joakim lever över sina tillgångar och tar inget egentligt ansvar för sitt liv. Han hankar sig fram som frilans-journalist och lever i ständig rädsla för inkasserare eftersom han har enormt stora skulder. Vid begravningen börjar en historia rulla upp som visar på att hans far är inte bara den respekterade konstexpert som alla trott - det finns något annat också.

Och så får vi följa Victors uppväxt i Berlin före och under kriget och hur hans konstnärliga bana hjälper honom genom livet. Hur han kommer till Sverige och hur han startar ett liv här.

Två mustiga berättelser som vävs samman.

Jag rekommenderar boken varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar